Otvorený list parížskemu arcibiskupovi: „Excelencia, ušetrite Notre-Dame!“
« To čo oheň ušetril, chce zničiť diecéza »
Excelencia,
tento list Vám píšem ako predseda Avenir de la Culture, združenia laických katolíkov, ktoré od roku 1986 obhajuje kresťanské hodnoty vo francúzskej spoločnosti. Zároveň zastupujem viac ako 110 000 ľudí, ktorí podpísali priloženú petíciu, v ktorej žiadajú parížsku diecézu, aby sa zriekla zavedenia súčasného umenia do Notre-Dame.
Tragédia 15. apríla 2019
Niektoré dátumy zostávajú tragicky vryté do dejín krajiny. V našom prípade je 15. apríl 2019 určite jedným z nich. V tento deň, určite nemusím pripomínať, Notre-Dame ľahla popolom. Pred ohromenými očami Parížanov a ľudí z celého sveta plamene pohltili stáročné trámy katedrály. Veža sa zrútila a pohltila ju ohnivá priepasť. Keď sa stožiar potopil, kto sa neobával úplnej straty lode? Celú noc viedli hasiči hrdinský boj o záchranu takmer tisícročnej histórie, sprevádzaný improvizovanými modlitbami veriacich, ktorí prosili Kráľovnú nebies, aby neopúšťala jej zasvätenú katedrálu. Na úsvite vychádzajúce slnko zalialo oceán popola svojím svetlom. Uprostred neho stáli zázračne neporušené veže Notre-Dame. Notre-Dame pobúrená! Notre-Dame zlomená! Notre-Dame umučená! Ale Notre-Dame zachránená! Ako všetky zázraky, ktoré udeľuje nebo, aj zázrak Notre-Dame de Paris vyzýva k obráteniu.
Prečo táto tragédia?
Katedrála bola svedkom obrazoboreckej zúrivosti reformácie, bezbožnej pomstychtivosti sansculotov, pruskej paľby a zverstiev dvoch svetových vojen. Stála vzpriamene v premenách dejín, kým na úsvite tretieho tisícročia nezakopla. Prečo Boh dopustil tragédiu 15. apríla 2019? A prečo ušetril svoju svätyňu v podmienkach in extremis ušetril? Je možné nevidieť v tomto požiari alegóriu drámy, ktorou prechádza naša krajina? Kedysi bola veliteľkou kresťanstva, teraz sa potáca, nahlodáva ju odpadlíctvo a nenávisť voči Bohu. „Francúzsko, prvá dcéra Cirkvi, si verné sľubom svojho krstu?“, pýtal sa Svätý Otec Ján Pavol II. pri príležitosti svojej prvej apoštolskej návštevy Francúzska na jar roku 1980. Ako sa môžeme vrátiť k sľubom, ktoré dal Chlodovik v krstiteľnici v Remeši počas vianočnej noci roku 496, bez toho, aby sme boli verní stáročiam kresťanstva, ktoré sú plodom týchto sľubov, a Panne Márii, najkrajšiemu kvetu? Tragédia 15. apríla 2019 bola príležitosťou na vyprosenie nebeského milosrdenstva, ako to spontánne pochopili veriaci, ktorí s ružencom v ruke a so zohnutými kolenami prosili Boha na horiacich brehoch Seiny.
Plánované „súčasné gesto“
Žiaľ, hneď po uhasení ohňa hrozila Notre-Dame ešte horšia nehoráznosť, než akú spôsobili plamene. Hlava štátu hovorila o „súčasnom geste“ pri príležitosti rekonštrukcie strechy a veže od Viollet-le-Duc, ktoré boli zničené požiarom. Takzvané „avantgardné“ architektonické kancelárie okamžite začali medzi sebou súťažiť s nenormálnymi návrhmi, brutálne sa rozchádzajúc s posvätnosťou miesta. Dijonská firma Paul Godart a Pierre Roussel navrhla sklenenú strechu, po ktorej by sa mohli prechádzať turisti. Ateliér NAB a architekt Nicolas Abdelkader navrhli nahradiť strechu botanickým skleníkom, aby sa okrem iného „podporila profesionálna reintegrácia prostredníctvom výučby mestského poľnohospodárstva, záhradníctva a permakultúry“. Mathieu Lehanneur, dizajnér z 2. parížskeho obvodu, navrhol nahradiť vežu ohavným gigantickým plameňom, ktorý by nejakým spôsobom vzdal česť požiaru z 15. apríla. Ak však veríme slovám Roselyne Bachelot, tak najobludnejší a najnepravdepodobnejší návrh súkromne presadzovala samotná prezidentova družka. Bývalá ministerka kultúry vo svojej knihe 682 dní píše: „Keď som o niekoľko dní neskôr obedovala s Brigitte Macron, ukázala mi projekt, ktorého vyvrcholením bolo akési vztýčené pohlavie, obklopené v základni zlatými guľami...“. Notre-Dame zázračne vystupujúcej z plameňov hrozilo, že nadobudne tvár našej doby: ateistickú, žartovnú, recyklovateľnú a dokonca pornografickú.
Hlava štátu nútená ustúpiť
Plány na „modernizáciu“ Notre-Dame, ktorým pán Macron otvoril dvere, sa našťastie stretli s nesúhlasom milovníkov kultúrneho dedičstva. „S Notre-Dame sa nemožno hrať (...) nemožno robiť « súčasné architektonické gesto » na historickej pamiatke, akou je táto katedrála,“ varoval Didier Rykner, historik a riaditeľ La Tribune de l'Art. Prestavba veže v identickej podobe „je najlacnejším, najrýchlejším a najefektívnejším riešením a je to aj cesta múdrosti a zákonnosti,“ dodal Stéphane Bern, vládny „Monsieur Dedičstvo“. Rovnako bola na nohách aj verejná mienka. Francúzske združenie na ochranu tradície, rodiny a súkromného vlastníctva (TFP) sa chopilo iniciatívy medzinárodnej petície adresovanej hlave štátu a ministrovi kultúry s cieľom, aby bola Notre-Dame obnovená do pôvodného stavu. Táto petícia, ktorú podporil tucet francúzskych a zahraničných združení, najmä Avenir de la Culture, zozbierala viac ako 110 000 podpisov, čo dokazuje, ak by to bolo ešte potrebné, obrovský vplyv vašej katedrály. Emmanuel Macron, ktorý čelil protestom zo všetkých strán proti ohlásenému „súčasnému gestu“, bol nútený ustúpiť. „Po búrlivých debatách sa prezident postavil na stranu obrancov kultúrneho dedičstva a verejnej mienky,“ poznamenal Le Figaro 9. júla 2021. Zdalo sa teda, že Notre-Dame je zachránená pred znetvorením... Žiaľ, nerátalo sa s nedôstojným oportunizmom tých, ktorých poslaním je zabezpečiť integritu svätyne.
Notre-Dame prestrojená v Disneyland?
Už na jeseň roku 2020 prenikli do tlače znepokojujúce fámy. Denník Le Figaro bil na poplach proti „kontroverznému projektu Mons. Aupetita“ na prestavbu katedrály: „Počítačom vytvorené fotografie vyvolávajú dojem letiskovej dráhy, alebo dokonca « parkoviska ». Developerský projekt, ku ktorému mal denník prístup, by bol tkanivom « rušivých výtvorov »,“ ktoré by nezabudli narušiť „svetskú harmóniu“ Notre-Dame. Štrnásť bočných kaplniek budovy by bolo kompletne zrekonštruovaných v prospech vystavenia umeleckých diel: „Staré maľby zo 16. a 18. storočia budú vystavené vedľa súčasných umeleckých predmetov.“ O rok neskôr, keď mala projekt preskúmať Národná komisia pre kultúrne dedičstvo a architektúru, sa v britskej tlači ozvali nové obavy. „Je to ako keby Disneyland vstúpil do Notre-Dame,“ povedal architekt Maurice Culot pre Telegraph. Odborník dodal: „To, čo navrhujú urobiť (...), by sa nikdy nestalo vo Westminsterskom opátstve alebo v chráme svätého Petra v Ríme. Je to akýsi zábavný park, veľmi detský a triviálny vzhľadom na veľkoleposť tohto miesta.“ Viacerí architekti, ktorí mali prístup k spisu, sa britským novinám sťažovali na nezvyčajné inovácie, ako je „objavný chodník“, ktorý by návštevníkov zaviedol na cestu do Afriky a Ázie, texty premietané na stenách v rôznych jazykoch, výstavy s nízkym vkusom a zasvätenie kaplnky svetskej téme ekológie. Spovednice, oltáre a klasické sochy by sa mali vyradiť. „Toto je politická korektnosť, ktorá sa zbláznila. Chcú z Notre-Dame urobiť experimentálnu liturgickú výstavnú sieň, ktorá nikde inde neexistuje, pričom by to mala byť pamiatka, kde by sa aj k najmenšej zmene malo pristupovať s maximálnou opatrnosťou,“ uzatvára jeden z architektov, ktorého cituje Telegraph.
Protikresťanskí umelci
Ďalším dôvodom na znepokojenie, a nie menej dôležitým, je plánované zapojenie umelcov, ktorých orientácia a diela sú v úplnom rozpore s učením Cirkvi. Patria k nim napr: Ernest Pignon-Ernest, Louise Bourgeois a Anselm Kiefer. Prvý z nich je predsedom združenia Amis de l’Humanité, známeho komunistického denníka. Spolupracovník PCF už takmer 50 rokov vedie kampaň za legalizáciu potratov. V roku 1974 Ernest Pignon-Ernest vyvesil na verejnom priestranstve kresby nahých žien, obetí tajných potratov, aby povzbudil poslancov k hlasovaniu za zákon o závoji. V roku 2019 pri príležitosti volieb do Európskeho parlamentu umelec hrdo hlasoval za zoznam vedený Ianom Brossatom, parížskym poslancom, ktorý vyzýval na znesvätenie Sacré-Coeur de Montmartre! Louise Bourgeois, ktorá zomrela v roku 2010, mala blízko aj k feministickým hnutiam. Je autorkou pornografických diel, oslavujúcich mužské a ženské genitálie. Jej posledná veľká inštalácia, Pamätník Steilneset, je poctou čarodejniciam. Nemecký maliar a sochár Anselm Kiefer je známy svojou fascináciou kabalou. „Starý zákon mi vždy udieral do očí, pretože vyjadruje krutosť Boha,“ hovorí. Vaša excelencia, už len možnosť, že by diecéza uvažovala o spolupráci s takýmito postavami, je škandál! Ako môžu diela bezbožných umelcov stáť vedľa diel Božích zvestovateľov v stredoveku bez toho, aby ich poškvrnili?
„Čo oheň ušetril, chce zničiť diecéza“
Plány na denaturáciu Notre-Dame opäť vyvolali silnú reakciu milovníkov kultúrneho dedičstva. Dňa 7. decembra 2021 sa v stĺpčekoch denníka Le Figaro objavil článok, pod ktorý sa podpísalo viac ako sto osobností z akademického a umeleckého sveta – vrátane filozofov Alaina Finkielkrauta a Pierra Manenta, historika Pierra Nora a filmára Jeana-Charlesa Fitoussiho – a ktorý jednoznačne odsúdil plánované úpravy: „Čo oheň ušetril, chce zničiť diecéza.“ Ako môžeme veriť, Vaša excelencia, že by také významné osobnosti použili také hrozné slová bez toho, aby ich predtým zvážili? „Parížska diecéza chce (...) využiť reštaurátorské práce na premenu interiéru Notre-Dame na projekt, ktorý úplne naruší výzdobu a liturgický priestor,“ píše sa v liste. Signatári odsúdili „inštaláciu odnímateľných lavičiek, osvetlenia, ktoré sa mení s ročnými obdobiami, videoprojekcií na stenách atď.“ Inými slovami, tie isté módne (a teda už strašne zastarané) „sprostredkovacie prostriedky“, ktoré možno nájsť vo všetkých „imerzívnych“ kultúrnych projektoch, kde hlúposť často súperí s gýčom. Prosili diecézu, aby ustúpila: „Rešpektujme dielo Viollet-le-Duc, rešpektujme prácu umelcov a remeselníkov, ktorí pracovali na tom, aby nám dali tento skvost, rešpektujme jednoducho pamiatkové zásady historickej pamiatky.“ Pred týmto fórom akademik Jean-Marie Rouart tiež odsúdil s vehemenciou, ktorá nie je na Quai Conti obvyklá, „umelecké turluty, ktoré by ju mohli skresliť, pokaziť naše spomienky, navždy poškodiť ducha a dušu, ktorá sa vznášala na tomto posvätnom mieste.“ „Notre-Dame zázračne unikla všetkému. Možno, žiaľ, nie reformátorskému projektu Mons. Aupetita,“ lamentoval v stĺpcoch denníka Le Figaro.
Kto sú umelci, ktorých predurčila diecéza?
Aká bola reakcia parížskej diecézy na túto spŕšku kritiky? Obratné mlčanie v očakávaní, že búrka ustane. Len čo sa zablýskalo a mraky sa vzdialili, machinácie pokračovali, a to vo všetkej diskrétnosti. Podľa denníka Le Figaro „piati umelci pracovali dva mesiace na novom liturgickom vybavení a svoje práce majú odovzdať 23. mája. Medzi umelcami „viac či menej blízkymi Cirkvi“ sú Constance Guisset, „otvorená feministka a progresívna v sociálnych otázkach,“ a Laurent Grasso „fascinovaný slnečnou hviezdou a jej dôsledkami“. Krátke vyhľadávanie na internete odhalí, že umelci, ktorých diecéza zaradila do užšieho výberu, sú tvorcami škaredých, groteskných a obskúrnych súčasných diel, vzdialených od posvätnej harmónie a nádhery kresťanského umenia. Je dôvod domnievať sa, že Notre-Dame bude spustošená, znetvorená a poškvrnená. V stĺpcoch denníka Le Figaro sa Mons. Olivier Dumas, rektor-arcikňaz katedrály, nie bez cynizmu pokúsil uhasiť polemiku: „Nepýtame sa ich (umelcov) na ich duchovný život alebo náboženskú prax.“ Chceme mu veriť a to je jadro problému: zveriť ľuďom bez Boha starostlivosť o jeho dom. „Kto to môže pochopiť, nech pochopí“, hovorí náš Pán v evanjeliu (Mt, 19, 12)... Žiadosť, ktorá zostala nezodpovedaná.
V sprievode kritiky akademického sveta povstali veriaci a v širšom zmysle všetci Francúzi pripútaní k dedičstvu. Tentoraz to bol Avenir de la Culture, ktorý viedol šík. Združenie, ktorému mám tú česť predsedať, adresovalo apoštolskému administrátorovi diecézy Mons. Georgesovi Pontierovi petíciu, v ktorej ho žiadalo, aby sa zriekol podriaďovania svojej katedrály špine súčasného umenia. „Pán Macron ustúpil a zriekol sa v prípade exteriéru katedrály pohoršenia « súčasným architektonickým gestom ». A teraz sa do toho hrnie diecéza,“ lamentovalo 108 536 signatárov listu. Napriek niekoľkým listom tohto výkriku zo srdca, ktorý mu poslali milovníci Notre-Dame, im Mons. Pontier odmietol almužnu v podobe odpovede. „Klerikalizmus je zvrátenosť v Cirkvi,“ vyhlásil pápež František v talianskej televízii vo februári 2022. „Pod každým druhom strnulosti sa skrýva hniloba,“ dodal pri tej príležitosti. Nevzťahovali by sa tieto varovania najvyššieho pontifika na predstaviteľov parížskej arcidiecézy? Ako naozaj, Vaša Excelencia, nemôžeme označiť za „klerikálne“ a „rigidné“ toto mimoriadne pohŕdanie diecéznych orgánov desaťtisícami veriacich, ktorí sa s úzkosťou obracajú na svojho pastiera? Nevzťahujú sa cnosti dialógu a „synodálnosti“, tak často prítomné v prejavoch klerikov, na veriacich, ktorí si chcú zachovať naše kresťanské dedičstvo? Ako správne pripomenul Jean-Marie Rouart, Notre-Dame nepatrí parížskemu arcibiskupovi, ale celému národu. Je preto správne a normálne, že Francúzi, a najmä katolíci, sa ozývajú, keď cítia, že je ohrozená podstata katedrály. A to najmenej, čo možno urobiť, je odpovedať im!
Len vaša ruka...
Napriek protestom zo všetkých strán 9. decembra 2021 padol verdikt: členovia Národnej komisie pre kultúrne dedičstvo a architektúru potvrdili projekt prestavby interiéru katedrály, hoci s výhradami týkajúcimi sa jednak premiestnenia sôch svätých v kaplnkách a jednak lavičiek na kolieskach vybavených svietidlami, ktoré plánuje diecéza. Nezostala žiadna ruka, ktorá by zabránila zneucteniu Panny Márie, okrem tej vašej, Excelencia! Zvážte súd dejín a ešte viac Boží, ak dovolíte, aby sa stalo nenapraviteľné. Notre-Dame zostáva napriek stigme požiaru najkrajšou svätyňou v kresťanskom svete. Kráľovná katedrál je klenotnicou krásy, ktorá je predurčená na prijatie toho najposvätnejšieho na svete: svätej obety omše. Z jej siluety je hneď jasné, že je to loď, ktorá vedie duše do neba. Každá z jej vitráží, každá zo sôch a kameňov sú zasvätené Božej sláve. Ako by sme pri prechádzaní jej loďou nemohli myslieť na nebeský Jeruzalem, ktorý opisuje Zjavenie svätého Jána v 21. kapitole: „Jeho jas bol podobný najdrahšiemu kameňu, akoby krištáľovo čistému kameňu jaspisu (…) A mesto nepotrebuje ani slnko, ani mesiac, aby mu svietili, lebo ho ožiaruje Božia sláva a jeho lampou je Baránok. V jeho svetle budú kráčať národy,“ Len vaša ruka...
Pedagogika posvätného
Pred zatvorením Notre-Dame do nej ročne vstúpilo trinásť miliónov návštevníkov. Čo títo ľudia, niekedy až z konca sveta, hľadali? Zrkadlo svojej doby? Nie, naopak, hľadali krásu a posvätnosť, ktoré nášmu svetu bez Boha tak kruto chýbajú. Hľadali, často bez toho, aby o tom vedeli, stopu tých požehnaných čias, keď „filozofia evanjelia riadila štáty“, ako sa vyjadril pápež Lev XIII. v encyklike Immortale Dei z 1. novembra 1885. „V tom čase vplyv kresťanskej múdrosti a jej božskej cnosti prenikol do zákonov, inštitúcií, verejných mravov, všetkých tried a všetkých vzťahov občianskej spoločnosti,“ napísal pápež o kresťanstve. „Takto organizovaná občianska spoločnosť priniesla plody, ktoré prekonali všetky očakávania a ktorých pamiatka zostáva a zostane zaznamenaná v nespočetných dokumentoch, ktoré žiadna ľstivosť protivníkov nedokáže zničiť ani zahmliť,“ pokračuje pápež Lev XIII. Či nie je katedrála Notre-Dame jedným z najobdivuhodnejších „dokumentov“ tejto doby, ktorá nesie Kristovo meno? Pedagogika posvätna, po ktorej túžili súčasníci Sugera a svätého Ľudovíta, oslovuje nielen inteligenciu, ale aj dušu. „Ja sám som stál v dave, pri druhom stĺpe pri vchode do chóru na pravej strane sakristie. A práve vtedy sa odohrala udalosť, ktorá dominuje celému môjmu životu. V jednom okamihu sa moje srdce dotklo a ja som uveril.“ Koľko duší, vzdialených od Boha, zažilo pod posvätnými klenbami Notre-Dame stretnutie, ktoré v týchto miestach otriaslo Paulom Claudelom? Kam sa tieto smädné duše pôjdu napiť, ak by prameň vyschol vašou vinou?
Odkiaľ sa berú tieto zlé vetry?
Vaša excelencia, odkiaľ sa berú tieto zlé vetry, ktoré zrazu hrozia zmietnuť Notre-Dame? Bezpochyby nám otec Gilles Drouin, zodpovedný za liturgický a kultúrny rozvoj vašej katedrály, ponúka začiatok odpovede, keď vyhlasuje: „Ak sa Druhý vatikánsky koncil rozišiel s latinskou omšou a obrátil oltáre smerom k stádu, namiesto toho, aby sa k nemu obracali chrbtom, po päťdesiatich rokoch zostáva ešte časť práce urobiť.“ Išlo by teda o dekonštrukciu Notre-Dame, aby sa z nej stala „konciliárna“ katedrála, ktorá už nectí Boha, ale človeka! Žiaľ, toľko kostolov postihol rovnaký osud! „V 60. rokoch 20. storočia francúzsky klérus interpretoval Druhý vatikánsky koncil tak, že v mene pochybného modernizmu realizoval vandalizmus nevídaný od čias Francúzskej revolúcie,“ pripomína Didier Rykner. Žiaľ, tento vandalizmus sa neobmedzuje len na architektúru.... Ako majstrovsky dokázal Guillaume Cuchet vo svojej knihe Comment notre monde a cessé d'être chrétien (Ako náš svet prestal byť kresťanský), koncil zvolaný Jeho Svätosťou Jánom XXIII. sa časovo zhodoval so začiatkom kolapsu, ktorý vo svojej brutalite nemal obdobu, a ktorý sa týkal katolicizmu vo Francúzsku mimo obdobia prenasledovania. Sviatostná prax sa v našej krajine stala reziduálnou, kňazských vysviacok z roka na rok ubúda a, ako viete, klérus je opradený špinavými mravnostnými aférami, ktoré veriacich privádzajú do zúfalstva a ktorým nikto nevidí koniec. Vaša excelencia, horí nielen Notre-Dame: za päťdesiat rokov sa kresťanské Francúzsko zmenilo na popol. A teraz, uprostred tejto temnej noci, sa chystáte uhasiť Notre-Dame, najvyšší maják kresťanstva...
Vaša excelencia, ešte nie je neskoro, aby ste do Notre Dame nevpustili „satanove dym“, ktorý podľa tragických slov pápeža Pavla VI. zapácha v Cirkvi. Vydanie vašej katedrály do rúk bezbožnej moderny by bolo nielen urážkou tých, ktorí ju postavili a zachovali, ale predovšetkým urážkou toho, ktorému patrí. Z tohto gesta by vyplynuli nevyhnutné kliatby pre prvorodenú dcéru Cirkvi, a to práve vo chvíli, keď katolíkom vo Francúzsku hrozí ohlušujúce prenasledovanie. Ako sa len nezachvejeme pri pomyslení, že by parížsky arcibiskup napísal kapitolu tohto súženia tým, že by pracoval na znesvätení vlastnej katedrály? Excelencia, pre lásku Božiu, ušetrite Notre-Dame! Ešte je čas.
Excelencia, prijmite, prosím, uistenie o mojej najvyššej a synovskej úcte,
Paríž, 25. marca 2023
Sviatok Zvestovania Panny Márie
Jose Antonio URETA
Prezident
Preložené z avenirdelaculture.info