Joseph Ratzinger: Človek poslaný Bohom
Nenachádzam vhodné slová na chválu muža, ktorý tak hlboko ovplyvnil Cirkev. Pristihol som sa obracať sa k slovám Boha, aby som zachytil impakt učenia, vedenia a liturgického zmyslu Josepha Ratzingera: „Prišiel ako svedok vydať svedectvo o svetle, aby skrze neho všetci uverili“ (Jn 1, 6). Hoci sú tieto slová určené Jánovi Krstiteľovi, Ratzingerovi robia zadosť ako veľkému svedkovi svetla pre naše časy.
Čo si myslel Benedikt XVI. o Traditionis custodes?
Myslím, že nové motu proprio pápežovi Benediktovi zlomilo srdce, pretože jeho zámerom bolo pomôcť tým, ktorý jednoducho v starej omši našli domov, aby našli vnútorný pokoj, liturgický pokoj, aby ich odtiahol od Lefebvra.
Môže Tradícia rozdeľovať?
Prínášame Vám úryvok z rozhovoru, ktorý viedol portál Veci verejné s otcom Ľubomírom Urbančokom, kaplánom Spolku latinskej omše.
Naši predkovia postupným prehlbovaním a úpravami dosiahli takú formu liturgie, ktorá na jednej strane uctieva dokonale Boha – najlepším možným spôsobom v rámci našich obmedzených skúseností, a zároveň najlepšie berie ohľad na formu bytia ľudskej osoby a všetky jej slabosti. Je to práve liturgia všetkých velikánov, ktorých obdivujeme a ktorých nám aj Cirkev dáva prostredníctvom svätorečení za vzor.
Benedikt XVI.: Cirkev dnes potrebuje útechu
Tohtoročný list Benedikta XVI. novozvolenému opátovi Kláštora v Triors, Domovi Louisovi Blancovi
V súčasnom zmätku je dôležité, aby sme neobhajovali len hocijakú teóriu, treba jednoducho žiť vo viere Cirkvi podľa tradície odovzdanej v jej Kréde a v pravidle svätého Benedikta. Takýto základný postoj dáva pohyblivosť v malých veciach a pevnosť v podstatných.
Opátstvo v Triors: cesta vytýčená stáročiami
Liturgia je tu pre Božiu slávu a našu svätosť. Je nám daná skrze Cirkev. Pre Cirkev je dôležité, dnes, keď niektorí ľudia stále vnímajú koncil ako zlom – forma je nová, áno, ale nie podstata, aby mala niektoré silné znaky kontinuity. Kardinál Ratzinger v roku 2001 povedal: „Aby sa zdôraznilo, že neexistuje žiadna zásadná trhlina, že existuje kontinuita a identita Cirkvi, zdá sa mi nevyhnutné zachovať možnosť sláviť podľa starého misála ako znak trvalej identity Cirkvi“. Táto živá prax starého misála v jeho bohatej jednoduchosti je v súlade aj s naším mníšskym rytmom.
Umenie obliekania: Dve myšlienkové školy
Pokiaľ ide o umenie obliekania, medzi zbožnými katolíkmi existujú dve názorové školy. Jedna škola vyzdvihuje skromnosť ako najvyšší cieľ, druhá normálnosť. Bohužiaľ, obe sa úplne míňajú cieľu.
My katolíci, synovia a dcéry najkrajšieho kultúrneho dedičstva, aké kedy svet vytvoril, sa nesmieme uspokojiť s tým, že sa budeme obliekať škaredo a ochudobnene. Čas začať s rehabilitáciou už dávno nastal, a hoci sme závislí od usmernení umelcov a intelektuálov s dobrým vkusom, my všetci ako každodenní praktizujúci umenia obliekania nesieme obrovskú zodpovednosť.
Komentár k Prológu Reguly svätého Benedikta | 2. časť
„Moja reč sa teraz teda obracia k tebe, ktokoľvek sa zriekaš vlastnej vôle a berieš veľmi mocné a skvelé zbrane poslušnosti, aby si bojoval za Krista pána, pravého Kráľa.”
Komentár k Prológu Reguly svätého Benedikta | 1. časť
„Počúvaj, ó môj synu, prikázania učiteľa, nakloň ucho svojho srdca, ochotne prijmi napomenutia láskavého otca a uvádzaj ich odhodlane do života; aby si sa námahou poslušnosti vrátil k tomu, od ktorého si sa záhaľčivosťou neposlušnosti vzdialil.”
Malá cesta krásy
Kľúčovým aspektom Malej cesty je slepé odovzdanie nášho úsilia do Božích rúk. To, či naše úsilie prinesie niečo väčšie ako domáci oltár je nepodstatné. Náš Pán túži nasýtiť svoj ľud krásou, aby neumdlieval na ceste. Žiada si naše chleby a ryby. Nebuďme porazení ako apoštoli, ale jednoduchí a sebavedomí ako dieťa, ktoré predložilo svojich päť chlebov a dve ryby. Ak viera veľkosti horčičného zrnka dokáže pohnúť horami, potom krása veľkosti lupienka ruže môže inšpirovať ďalší Chartres.
Benedikt XVI. o svätom Benediktovi
Dnes Európa, krátko po svojom prechode storočím hlboko zraneným dvoma svetovými vojnami a pádom veľkých ideológií, ktoré sa ukázali ako tragické utópie, hľadá svoju vlastnú identitu. Na vytvorenie novej a trvácnej jednoty sú istotne potrebné politické, ekonomické a právne nástroje, no je potrebné tiež vzbudiť etické a duchovné obnovenie, ktoré sa bude pridŕžať kresťanských koreňov kontinentu, ináč nemožno rekonštruovať Európu. Bez tejto životnej miazgy človek zostáva vystavený nebezpečenstvu, že podľahne pokušeniu chcieť sa vykúpiť sám od seba – utópii, ktorá v Európe 20. storočia spôsobila, ako zdôraznil Ján Pavol II.: „bezprecedentný krok dozadu v búrlivých dejinách ľudstva”. Hľadajúc pravý pokrok, počúvame i dnes Regulu svätého Benedikta ako svetlo na našej ceste. Veľký mních zostáva pravým učiteľom, v ktorého škole sa môžeme naučiť umeniu žiť opravdivý humanizmus.
Príhovor Jána Pavla II. rehoľníkom a rehoľníčkam františkánskych rodín
Podstatným aspektom posvätnej služby, ktorý možno pozorovať v živote pátra Pia, je obeta, ktorú kňaz prináša v Kristovi a s Kristom ako obeť zmierenia a zadosťučinenia za hriechy ľudí. Kňaz musí mať stále pred očami klasickú definíciu svojho poslania, obsiahnutú v Liste Hebrejom: „Každý veľkňaz, vybratý spomedzi ľudí, je ustanovený pre ľudí, aby ich zastupoval pred Bohom, aby prinášal dary a obety za hriechy“ (Hebr 5, 1).
Spiritualita starobylej omše | 3. časť
Ak má Cirkev zachytiť zmysel pre transcendentno u veriacich, ak máme mať pokorných a svätých kňazov, ak máme mať obrad, ktorý je poháňaný láskou, a teda má Boha ako jediné ohnisko našich túžob a želaní, musí obnoviť tú liturgiu, ktorú vytvoril sám Boh, keď bol Kristus na zemi a ktorú dotváral prostredníctvom milujúcich rúk svätcov v priebehu dejín. Nemôžeme sa uspokojiť s liturgiou, ktorá je dielom našich vlastných rúk.
Spiritualita starobylej omše | 2. časť
Sebazapieranie, odriekanie, umŕtvovanie – zbavujú nás nášho ja, aby sme sa mohli stať ničím. Svätý Ján z Kríža často poznamenával, že musíme byť ničím, aby sa Boh v nás mohol stať všetkým, alebo ako v slovách svätého Jána Krstiteľa (ktoré môžeme aplikovať na starobylý obrad): „On musí rásť a mňa musí ubúdať.“ Zbaviť sa seba samého – čo v nás vykonáva starobylý rituál – je požiadavkou každej autentickej spirituality.
Spiritualita starobylej omše | 1. časť
Ak chceme premeniť našu kultúru, musíme mať rítus, ktorý má živé vedomie našej hriešnosti; ak očakávame, že naša spoločnosť bude mať vedomie hriechu, kňaz pristupujúci k oltáru si musí byť vedomý svojej vlastnej hriešnosti. Keďže všetky milosti prichádzajú na svet prostredníctvom Katolíckej cirkvi, ak je náš rituál nedostatočný, potom možno oberieme svet o milosti, ktoré má nami ponúkaný rituál priniesť.
Vidieť svätú omšu dominikánskymi očami
Keď čítate o živote svätého Tomáša, zistíte, že to bol človek úplne pohltený láskou k Božej Pravde – dominikánske motto znie Veritas – túžiaci po blaženom pohľade na Božiu tvár, a svoj smäd uhasil aj zväčšil každodennou účasťou na svätej hostine omše, sacrum convivium, ako ju nazýva. Je skutočne v každom ohľade vzorom pre katolíkov, ktorí sa usilujú o celoživotnú úlohu „viery hľadajúcej porozumenie“.
Vidieť svätú omšu karmelitánskymi očami
Jedným z najznámejších aspektov karmelitánskej spirituality je jej predstava duchovného života ako postupného postupu troma etapami: očistenie, osvietenie a zjednotenie. Tieto etapy sa často označujú ako očistná cesta, cesta osvietenia a cesta zjednotenia. Ich názvy vyjadrujú prevládajúcu činnosť každej z nich.
Ako sa toto karmelitánske duchovné učenie vzťahuje na štruktúru a prežívanie samotnej svätej omše?
Cirkevné hnutia v dvadsiatom storočí
Pri putovaní novodobými dejinami Cirkvi medzi dvoma protichodnými stranami sa na Prvom vatikánskom koncile objavila tretia. Vznikla medzi stranami „neomylných“ a „anti-neomylných“. V prípade modernizmu vznikla medzi pozíciou Ríma a modernistickou pozíciou strana okolo Maurica Blondela. Podľa De Matteiho teda predstavovali „tretiu stranu“ s podporou kardinála Pietra Gasparriho, ktorý prevzal dedičstvo modernizmu a určitým spôsobom sa transformoval do rôznych hnutí – „biblického hnutia“, „liturgického hnutia“, „filozofického teologického hnutia“, „ktorého výrazom bola „nouvelle théologie“, a „ekumenického hnutia“, do ktorého sa ostatné hnutia zlievali.“
Vidieť svätú omšu benediktínskymi očami
Náš Pán vo svojej štedrosti dal Cirkvi mnoho nádherných „škôl spirituality“, ktoré sa rozvíjajú vo veľkých rehoľných rádoch. Hoci sú všetky tieto školy v konečnom dôsledku vo vzájomnom súlade (inak by sa nemohli považovať za katolícke!), každá z nich pristupuje k duchovnému životu, cnostiam, praktizovaniu viery, pobožnostiam, apoštolátu atď. s rôznymi dôrazmi a akcentmi. Dalo by sa povedať, že každá z týchto škôl nás môže niečo podstatné naučiť o našom duchovnom živote a vlastne aj o samotnej omši.
Od Lepanta po Pannu Máriu Ružencovú
Príhovor Panny Márie sa jednoznačne zaslúžil o božský zásah na strane kresťanských lodí, ktoré 7. októbra 1571 dosiahli pri Lepante na západnom pobreží Grécka ohromné víťazstvo, ktoré na dlhý čas oddialilo moslimskú hrozbu od európskych krajín. V rozhodujúcej chvíli mal pápež pri pohľade z okna smerom na východ videnie, ktoré mu oznámilo úspešný výsledok bitky.
Svätý František – Jedna z najdeformovanejších osobností dejín
V roku 2020 vyšla v Taliansku kniha s názvom Svätý František – Jedna z najdeformovanejších osobností dejín. V jej úvode autorka vysvetľuje, že sa o to pričinil francúzsky historik a kalvín, Paul Sabatier (1858-1928), ktorý započal dejiny modernej františkánskej historiografie. Práve vďaka nemu je dnes svätý František promovaný ako pokrokár v oblasti ekológie, pacifizmu a prírody, miesto toho aby bol vnímaný akým naozaj bol — rytier, človek pokánia, reformátor a mystik. Tradičná liturgia sviatku svätca z Assisi ho prirovnáva k rannej hviezde uprostred hmly. Je to práve ranná hviezda, ktorá svojím diskrétnym svetlom ukazuje cestu.