Scott Hahn a tradičná latinská omša
Kým sme však na tomto svete, mali by sme sa usilovať o spoločnosť, ktorá odráža Boží a prirodzený zákon, spoločnosť, ktorá podporuje mier, podporuje rodiny, a čo je najdôležitejšie, zabezpečuje správne uctievanie Boha. Na tento účel je rímska liturgia pre väčšinu pokrstených katolíkov prostriedkom, ako aj cieľom samým osebe, a poskytuje výživu, ktorá povznáša rozum tých najinteligentnejších a usporadúva zmysly tých najcitlivejších, aby sme boli v každom okamihu naplnení milosťou Ducha.
Ako vytvorili omšu Novus ordo | 3. časť
Kardinál Gut, prefekt novej kongregácie, sa snažil usmerniť liturgický kvas, ktorý narúšal život veriacich v mnohých farnostiach. V jednom rozhovore niekedy po vzniku Kongregácie pre Boží kult oznámil, že budú prijaté „prísnejšie opatrenia“. Povedal: „V súčasnosti sú hranice koncilovej konštitúcie o liturgii v mnohých oblastiach značne prekročené. Zaviedli sa mnohé prvky, či už s povolením alebo bez neho, ktoré prekračujú liturgickú schému.“
Ako vytvorili omšu Novus ordo | 2. časť
Konzílium vrátilo projekt „novej omše“, ktorý bol ostro kritizovaný na synode v októbri 1967, späť na rysovaciu dosku. Videli sme, že Pavol VI. sa nemohol zúčastniť na prvom experimente „normatívnej“ omše. Správa vypracovaná pod vedením pátra Bugniniho mu bola predložená 11. decembra 1967. Počas audiencie 4. januára 1968 požiadal pátra Bugniniho, aby zorganizoval tri nové „experimentálne“ slávenia, ktoré sa mali konať v jeho prítomnosti v kaplnke Matilda na druhom poschodí Apoštolského paláca.
Ako vytvorili omšu Novus ordo | 1. časť
Počas audiencie, ktorá nasledovala po Lercarovej rezignácii, Pavol VI. povedal Bugninimu: „Teraz ste zostali sám. Vyzývam vás, aby ste boli veľmi trpezlivý a veľmi rozvážny. Ešte raz vás ubezpečujem o svojej plnej dôvere.“ Páter Bugnini odpovedal: „Svätý Otče, reforma bude pokračovať dovtedy, kým si Vaša Svätosť zachová túto dôveru. Len čo sa oslabí, reforma sa zastaví.“
Svätý Filip Neri: patrón tradicionalizmu
„Svätý Filip Neri dôveroval pozitívnemu, milosti. Čo tým myslel, ukazuje spôsob, akým sa vysporiadal s mnohými zlozvykmi svojej doby. Neodmietal nemravné módne výstrelky ani nadmerné bohatstvo. Nezakázal luxusné výtvory súdobej kultúry. Dôveroval Božej láske, ktorá v ľuďoch koná svoje dielo sama od seba ako oheň alebo semeno – spočiatku nepozorovane a skryto, ale už rastie.“
Kardinál Roche a tradicionalistický pohľad na novú omšu
Kardináli Arthur Roche a Raniero Cantalamessa nepriamo potvrdili (možno neúmyselne) to, čo kritici Novus Ordo Missæ Pavla VI. hovoria už viac ako päťdesiat rokov: Nový obrad zodpovedá novej teológii, ktorá „ako celok i v detailoch predstavuje nápadný odklon od katolíckej teológie omše, ako bola formulovaná na XXII. zasadnutí Tridentského koncilu.“
Vyvrátenie zaužívanej predstavy, že „liturgia“ znamená „konanie ľudu“
Liturgia nie je vecou sebavyjadrenia. Nemá sa riadiť rozmarmi sentimentov jednotlivca. Liturgia je skôr splynutím jazykových svetov, ktoré prešli cez lis Krista, ktorý je vínnym lisom Boha… Práve v tomto zmysle možno liturgickú stredovosť chápať ako aktívnu pasivitu, ktorá je možno naším najlepším spôsobom, ako poukázať na stredný hlas. Je to odovzdanie sa dianiu, ktoré sa deje s nami, dianiu, ktoré nie je naše vlastné. Tým sa stávame leitourgiou – Božím konaním. Stávame sa Kristom úmerne našej účasti na konaní Jediného, ktoré je pre dobro mnohých. (157-58)
Príčina Kristovho umučenia
Rozjímajme chvíľu nad bolesťami, ktoré muselo znášať vtelené Slovo, keď prišla hodina, aby dalo zadosťučinenie za hriech. Ani zďaleka si totiž neuvedomujeme, do akej priepasti múk a potupy Ho hriech uvrhol.
Antiliturgická posadnutosť
Svoju prvú svätú omšu som slávil 26. novembra 1972. Urobil som tak podľa vtedy platného obradu, ktorý vytvoril Pavol VI. Jeho autor: slobodomurár Annibale Bugnini. Samozrejme v španielčine, iba tiché modlitby celebranta sa zachovali v latinčine. Nikdy mi nenapadlo uchýliť sa k „omši vekov“.
Smrť je úplne spokojná s tým, že je smrťou
Tisíc a viac rokov učila Katolícka cirkev dôležitú časť ľudstva myslieť. Prinášala veľké umenie, veľkú poéziu, veľkú hudbu, teda tisíc rokov západnej civilizácie bolo tisíc rokov katolicizmu, a teraz sa to zredukovalo na zásoby v jazykových skladoch politikov a odborárov, ľudí notoricky plných múdrosti a krásnych písmen. A už sa nehovorí „svätá omša“, hovorí sa „omša komunity“, a omša už nechutí ako duša, prísne individuálna vec, chutí ako firemná jedáleň.
Žiť Tradíciu v praxi – ako kardinál Pell
Kardinál Pell stelesňoval kňaza a biskupa s veľkým rozhľadom, brilantnou mysľou, neostentatívnou a nefalšovanou duchovnosťou, ktorý desaťročia viedol Cirkev v Austrálii v situácií, ktorá v Európe ešte len nastáva. V situácii rázneho sekularizmu, kde byť veriacim a kňazom s vyhraneným názorom, znamená byť cieľom na odstrel. To sa naplno preukázalo práve počas krivých obvinení zo sexuálneho zneužívania, ktoré boli úplne absurdné.
Prečo obmedzovanie TLO škodí každej farskej omši
Vďaka inšpirácii spisov Josepha Ratzingera o liturgii a najmä vďaka efektu „stúpajúcej vlny“ Summorum pontificum sa naplno rozbehlo hnutie za obnovenie posvätnosti moderného obradu Pavla VI. Neboli to vatikánske dekréty alebo diecézne reformy, ktoré priniesli lepšie omše, ale skôr vplyv kňazov, ktorí boli buď vyškolení v slúžení tradičnej latinskej omši, alebo zachytili „atmosféru“ čítaním článkov, sledovaním videí a pozorovaním svojich bratov.
Tajomstvo posledného evanjelia
Je to nový román Dana Browna? Našiel sa nový zvitok, ktorý súvisí s temnými zápletkami? Nie, dnes hovoríme o poslednom prvku v štruktúre omše podľa tradičného rímskeho obradu, teda o „poslednom evanjeliu“. Budeme sa pýtať: O čom je? Odkiaľ pochádza? Aký je jeho účel?
O smrti Benedikta XVI.
Martin Mosebach: „Tento pápež, proti ktorému sa postavili v jeho vlastnej vlasti, mal trpký osud – sám si spôsobil svoju najväčšiu porážku. Ale nie navždy budú tieto veci charakterizovať jeho pontifikát: zostane pravdou, že bol tým najlepším kandidátom, ktorý mohol byť zvolený za nástupcu Jána Pavla II.“
Kardinál Müller: Obmedzenie latinskej omše pápežom Františkom bolo nerozvážnosťou
„Musíme sa vrátiť na cestu veľkých ekumenických koncilov. Pápež, každý pápež, musí byť v službe jednoty Cirkvi a zjavenej viery.“
«Ad orientem» – Prečo sa omša slávi smerom na východ?
Otázka orienátcie kňaza pri oltári sa dotýka dvoch ďalších otázok, a to všeobecnejšej ohľadom liturgickej symboliky a konkrétnejšej ohľadom orientácie modlitby.
Pokiaľ ide o liturgickú symboliku, predovšetkým si musíme uvedomiť, že gestá a postoje pri verejnej modlitbe nie sú nikdy nepodstatné, rovnako ako nie sú záležitosťou slobodnej voľby celebranta.
Orientácia kňaza pri oltári je súčasťou Cirkvou určených obradov a týka sa ešte staršej orientácie modlitby.
Kardinál Sarah: Treba uskutočniť reformu, ktorú Druhý vatikánsky koncil skutočne chcel
„Musíme však mať odvahu a jasnozrivosť, aby sme si uvedomili, že dnešná katolícka liturgia je chorá. Upozornil na to aj samotný pápež František. Prečo je toľko mladých ľudí fascinovaných starou liturgiou? Buďme úprimní.“
Benedikt XVI. a Tradícia: analýza jeho prístupu k tradičnej liturgii
Otec Claude Barthe, autor a expert na tradičnú liturgiu, reflektuje nad motu proprio zosnulého pápeža Summorum pontificum, nazývajúc ho „najdôležitejším textom pontifikátu“.
Príbeh… bendiktínskeho priateľstva
Keď myslím na Benedikta XVI., spontánne mi prichádzajú na myseľ dva verše z listu svätého Pavla Efezanom, ktoré evokujú schopnosť „so všetkými svätými pochopiť, aká je šírka, dĺžka, výška a hĺbka, a poznať Kristovu lásku, presahajúcu každé poznanie“.
Benedikt XVI. bol veľký v láske, a preto by som vám rád porozprával príbeh priateľstva medzi týmto veľkým mužom a našou komunitou.
Benediktov názor na Traditionis custodes – exkluzívne na Spolku latinskej omše
16. júla 2021 Benedikt XVI. pri listovaní popoludňajšieho L’Osservatore Romano, že pápež František vydal motu proprio Traditionis custodes o slávení rímskej liturgie spred reformy z roku 1970. Predmet bol totožný s predmetom motu propria Summorum Pontificum, ktoré promulgoval 7. júla 2007 a spôsob komunikácie bol tiež prostredníctvom sprievodného listu ilustrujúci obsah nového textu. Preto emeritný pápež pozorne prečítal dokument, aby pochopil jeho motiváciu a spoznal podrobnosti o zmenách.